Eksperti aicina ģimenē regulāri runāt par bērnu drošību

Tradicionāli bērnu drošība kļūst arvien aktuālāka, un vecākiem tiek atgādināts par sarunām ar atvasēm skolēnu brīvdienu laikā un mācību gada sākumā. Tomēr būtiski par dažādiem drošības riskiem un vēlamo uzvedību runāt ģimenē regulāri - tā iesaka drošības speciālisti. “Iespējams, rudens brīvdienas ir īstais laiks, kad uzsākt vecāku un bērnu iknedēļas sarunas par drošību,” iesaka apsardzes kompānijas GRIFS AG eksperts Uģis Začs. Viņš norāda, ka ne mazāk svarīgs par sarunu saturu un biežumu ir to norises veids. “Par drošību visbiežāk ģimenē runā, izmantojot iebiedēšanas taktiku vai informējot par galvenajiem drošības pamatprincipiem. Diemžēl daudzās ģimenēs vecāki ar bērniem vispār neapspriež personīgās un mantu drošības jautājumus,” viesojoties sākumskolās ar interaktīvām drošības lekcijām visā Latvijā, novērojis eksperts. “Ieteiktu vecākiem izvairīties no iebiedēšanas, jo tā var padarīt bērnus pārāk bailīgus. Piemēram, mācot bērnu braukt ar velosipēdu, stāsti par riteņbraucēju iekļūšanu ceļu satiksmes negadījumos visticamāk nemudinās viņus apgūt riteņbraukšanu. Tas pats attiecas arī uz drošības jautājumiem, tāpēc prātīgāk būtu izvēlēties informatīvo pieeju, bērniem norādot uz ikdienas drošības riskiem, bet tajā pašā laikā sniedzot padomus, kā izvairīties no potenciāli bīstamām situācijām,” stāsta U.Začs. “Runāšanu par personīgo un mantu drošību ieteicams organizēt kā spēli “ko darīt, ja”. Izmantojot šādu pieeju, būs iespējams saprast, kā bērni domā un redz pasauli.” Iedibinot “ko darīt, ja” sarunu tradīciju, rekomendējams sākt ar vienkāršiem jautājumiem, piemēram, “ko darītu, ja būtu pazaudējis mammu lielveikalā?” vai arī “ko darītu, ja kāds pazīstamais aicinātu pastaigāties un mamma par to nezinātu?”, turpina U.Začs. Kā uzsver eksperts, šāda veida jautājumu uzdošana bērnus rosinās domāt pašiem par sevi un savu rīcību, un, kas ir vēl būtiskāk - vecākiem tā būs iespēja efektīvāk izskaidrot un iemācīt, kādas būtu pareizākās darbības. Bērniem bieži tiek mācīts neuzticēties svešiniekiem un pat uzsvērts, no kādiem cilvēkiem ir jāizvairās, tomēr ar šādiem vispārinājumiem drošības eksperts iesaka būt uzmanīgiem. “No sarunām ar bērniem, esmu pārliecinājies, ka lielākajai daļai ir stereotipisks iespaids par to, kā jāizskatās bīstamam svešiniekam – parasti tas ir tumšās drēbēs tērpts vīrietis. Tomēr ļaundaris var būt arī eleganta dāma vai jauka kundze gados,” stāsta U.Začs. “Tieši tāpēc, runājot par saskarsmi ar svešiniekiem, aicinu izvairīties no vispārinājumiem attiecībā uz personas izskatu, kā arī vistipiskāko ļaundaru sastapšanas laiku un vietu. Pārāk liels kategorisms var novest pie tā, ka bērni sāks baidīties no noteikta izskata cilvēkiem vai pat no visiem svešiniekiem, tāpat no tumsas, vai gluži otrādi – dienā jutīsies pārāk droši, līdz ar to nebūs uzmanīgi,” turpina eksperts. Viņš arī piebilst, ka labākais veids, kā vajadzētu runāt ar bērniem, ir izspēlēt dažādas situācijas, kur ļaundarim katru reizi piešķirti citi demogrāfiskie parametri. Tajā pašā laikā drošības eksperts uzver, ka bērnam ir jāizskaidro - apdraudējuma gadījumā svešinieki var būt arī nozīmīgs atbalsts. Piemēram, apmaldoties tirdzniecības centrā, tieši ar apsardzes darbinieku starpniecību ātrāk varēs atrast vecākus. Bēgot no kāda nelabvēļa, ieteicams meklēt drošas vietas - objektus ar lielu cilvēku plūsmu – veikalus, birojus, autoostu. Ja tuvumā nav neviena publiska vieta, ieteicams, ilgi nedomājot, vērsties pēc patvēruma pie tuvāko privātmāju iemītniekiem. Vecāki vienmēr tiecas bērniem nodrošināt to labāko un nereti tieši dārgu materiālu vērtību veidā. Jaunākie telefoni, zelta ķēdītes un lielas kabatas naudas ir negodprātīgu cilvēku iecienīts guvums, jo tās ir viegli realizējamas lietas par lielu naudu. Lai vecāku labie nodomi neradītu apdraudējumu bērniem, U.Začs aicina izskatīt citus drošākus bērnu iepriecināšanas veidus, vai arī vienoties par to, kādos gadījumos un kur lietas izmantojamas, piemēram, nav ieteicams runāt pa jauno viedtālruni, ejot pa ielu vai sabiedriskajā transportā. Tāpat drošības eksperts iesaka vecākiem izplānot bērnam drošākos pārvietošanās ceļus uz skolu, pēcstundu nodarbībām un citām aktivitātēm, izvairoties no šaubīgām vārtrūmēm un neapgaismotiem ceļiem. Sarunās par drošību der regulāri atkārtot, ka bērns var vecākiem uzticēt jebkuras problēmas – interneta vidē, skolā, uz ielas un citur. „Tas nozīmē ne tikai uzklausīt, bet arī nenosodīt, piemēram, nozagta telefona gadījumā drīzāk ieteicams noskaidrot apstākļus un ziņot policijai par zādzību, nevis rāt bērnu par neuzmanību. Pārmetumi var radīt pretējo efektu – bērns vairs nevēlēsies neko stāstīt,” noslēdz U.Začs. Ja dzīvoklis vai māja aprīkota ar apsardzes un/vai ugunsdrošības signalizācijas sistēmu, ieteicams drošības kompānijai lūgt pieslēgt SMS apsardzes pakalojumu. Pie jebkuras drošības sistēmas darbības (signalizācijas ieslēgšanas/izslēgšanas, trauksmes vai ugunsgrēka draudu gadījumā), vecāki saņems savā telefonā SMS paziņojumu un tādējādi vienmēr zinās, cikos bērns izgājis no mājām, kad atgriezies. Tāpat ļoti noderīgs var būt „mājas režīms”. Piemēram, bērnam atrodoties mājās, iespējams signalizācijai pieslēgt, tikai dzīvokļa ārdurvis un tādējādi būt drošiem, ka bez vecāku ziņas bērns neatvērs mājokļa durvis kādam svešiniekam. Papildus minētajām drošības sistēmām ieteicams izvērtēt bērnu iespējas piekļūt pie logiem un atvērt tos, lai mazinātu risku iekļūt mājoklī nevēlamai personai vai bērnam izkrist pa logu. Lai izvairītos no dažādiem nepatīkamiem scenārijiem, jāizvēlas slēdzamus durvju rokturus un atslēgu novietot bērniem nepieejamā vietā. Tirdzniecības vietās nopērkami durvju rokturi, ko var uzstādīt pāris minūšu laikā, nepiesaistot ekspertus no malas. Drošības apsvērumu dēļ eksperti aicina vecākus vienmēr nēsāt līdzi bērna fotogrāfiju, ne senāku par sešiem mēnešiem, iegaumēt, kādā apģērbā bērns izgājis no mājas, kā arī regulāri būt informētam par atvases garumu, svaru, kā arī īpašām pazīmēm, piemēram, rētām, dzimumzīmēm. Šāda veida informācija būs noderīga bērna pazušanas gadījumos. Tāpat praktiska lieta ikdienā būs bērnu draugu un viņu vecāku kontaktinformācija. Plašāk ar ieteikumiem un padomiem sarunām ar bērniem par drošību kompānijas GRIFS AG iekšējās un ārējās komunikācijas speciāliste Inese Artemjeva iesaka iepazīties sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru izstrādātajā informatīvajā materiālā http://www.grifsag.lv/upload/ko_darit_ja.pdf. Elektroniskā brošūra tapusi, pamatojoties uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, kas 1-4.klases bērnus un viņu vecākus satrauc skolā un ārpus tās. Izmantots attēls no www.sargi-sevi.lv

lasīt vairāk
eTwinning - kā mācīt citādāk

No 17. līdz 19. oktobrim Etnas vulkāna pakājē pulcējās vairāk kā 200 skolotāju - eTwinning vēstnieku no visas Eiropas, lai iedvesmotos, dalītos pieredzē un kopīgi veidotu ilgtspējīgu, inovatīvu stratēģiju eTwinning projektu platformai, kā arī piedalītos profesionālās izaugsmes darbnīcās, apgūstot jaunus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju rīkus. Konferencē tika uzsvērts, ka eTwinning projektus skolotājiem vajadzētu iekļaut savos tematiskajos plānos un mācību programmās. Tāpat arī pedagoģijas fakultāšu studentiem jau augstskolās būtu jāapgūst eTwinning projektu veidošana, lai uzreiz, uzsākot darbu skolās, mācību stundās varētu pievienot arī starptautisko dimensiju. Pienākums konferencē pārstāvēt Latviju bija uzticēts divām eTwinning vēstniecēm - Agitai Āboltiņai no Valmieras Valsts ģimnāzijas un Inesei Labanovskai no Salaspils 1. vidusskolas. Tas patiesi bija pienākums, jo nopietni gatavoties konferencei nācās jau trīs nedēļas iepriekš, piedaloties on-line interneta semināros (vebināros), veicot dažādus mājas darbus - sagatavošanās uzdevumus un pierādot savas spējas un prasmi būt zinošiem eTwineriem jeb skolotājiem, kas izmanto eTwinning platformu. eTwinning vēstnieki nodod citiem pedagogiem savu pieredzi, informē par sadarbības un projektu realizēšanas iespējām, iesaista savus kolēģus jaunos eTwinning projektos un neatsaka padomu, kā realizēt labu eTwinning projektu. Tieši tam, kas ir kvalitatīvi eTwinning projekti, kā tos plānot, organizēt, realizēt un pabeigt, kādas metodes, paņēmienus un IKT rīkus izmantot, lai projekti būtu maksimāli efektīvi, bija veltīta nule kā Katānijā notikusī eTwinning vēstnieku konference. Ar Itālijā iegūtajām zināšanām un atziņām Agita Āboltiņa un Inese Labanovska dalīsies semināros skolotājiem Latvijā, un ikviens skolotājs eTwinning vēstnieces Latvijā var uzrunāt arī individuāli. Vienīgais, kas nepieciešams, lai uzsāktu realizēt eTwinning projektus, ir vēlme meklēt ko jaunu savā profesionālajā dzīvē un gatavība pieņemt jaunus izaicinājumus. Salaspils 1.vidusskolas vācu valodas skolotāja,eTwinning vēstniece LatvijāInese Labanovska

lasīt vairāk
Noslēdzies mūžizglītības kursu organizēšanas projektu konkurss

Projektu konkursa mērķis ir finansiāli atbalstīt projektus, kas pieaugušajiem Salaspils iedzīvotājiem nodrošina iespēju saņemt izglītības pakalpojumus ārpus formālās izglītības, lai veicinātu jaunu prasmju apguvi un zināšanu pilnveidi. Konkursā pavisam tika iesniegti 5 pieteikumi no dažādām pašvaldības iestādēm - kultūras nama „Rīgava”, Salaspils Sociālā centra, Salaspils novada pirmsskolas izglītības iestādes „Daugaviņa”, Salaspils novada bibliotēkas un SIA „Salaspils veselības centrs”. Iesniegtos pieteikumus izvērtēja komisija, kura atbilstoši konkursa kritērijiem nolēma piešķirt pašvaldības līdzfinansējumu par kopējo summu 1150 Ls šādiem projektiem: „Topošo māmiņu un jauno vecāku skola” – 300 Ls; „Lekciju cikls „Vaidelotes”” – 300 Ls; „Darbs ar sevi – kvalitatīvas dzīves nosacījums” - 300 Ls; „Pirmsskolas vecuma bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana” - 250 Ls. Konkursa prioritārās jomas 2013.gadā ir valodas apguve, paaudžu saskarsmes prasmju pilnveide un personības attīstības pilnveide. Piemēram, personības attīstības pilnveides jomai atbilda veseli trīs iesniegtie pieteikumi, tādēļ no tiem komisija akceptēja divus labākos. Projekta ”Mandalu maģija Salaspilī” iesniedzējus un mērķauditoriju komisija aicina iesaistīties lekciju ciklā „Vaidelotes”.   Jaunatnes lietu un mūžizglītības speciālisteEva Solovjova  

lasīt vairāk
Comenius projekta ietvaros „Ritenītī” viesojās sadarbības partneri no vairākām Eiropas valstīm

Mūsu pirmsskolas izglītības iestāde „RITENĪTIS”  kopā ar vēl 6 bērnudārziem no dažādām Eiropas valstīm jau otro reizi ir iesaistījusies Comenius skolu partnerības projektā. Tā ir brīnišķīga iespēja gūt jaunu pieredzi un nest savas pilsētas un iestādes vārdu plašākā sabiedrības lokā. Comenius skolu projektu mērķis ir veicināt eiropeiskumu izglītībā, atbalstot starptautisku sadarbību starp izglītības iestādēm. Projekti dod iespēju skolēniem un skolotājiem no vairākām dalībvalstīm strādāt kopā sistemātiski pie vienas vai vairākām kopīgo interešu tēmām. Šī sadarbība ļauj dalībniekiem apmainīties ar pieredzi, izpētīt  Eiropas kultūras dažādos aspektus, sociālo un ekonomisko daudzveidību, palielina viņu vispārējo zināšanu apjomu un māca labāk saprast un cienīt vienam otra uzskatus. Projekts noris no 2013.g. septembra līdz 2015.g. jūlijam, tā nosaukums ir „English language integration in the pre- school gaumes lessons.” Mūsu sadarbības partneri ir no Turcijas, Spānijas, Polijas, Ungārijas, Rumānijas un Itālijas. Projekts ir vērsts uz iespēju dalīties ar labāko praksi un salīdzināt darba metodes, lai integrētu angļu valodu spēkā esošo skolu mācību programmās. Projekta ietvaros bērni ik dienu kopā ar savām skolotājām spers pirmos solīšus angļu valodas pasaulē - kopā dziedot, klausoties un rotaļājoties. Plānoti arī pasākumi, kuri ir kā jaunums mums, bet sniedz lielisku iespēju iesaistīties pasaulē nozīmīgu dienu atzīmēšanā. Projekta partneru līdzšinējā pieredze ar angļu valodas integrēšanu pirmsskolā ir visnotaļ dažāda, tas paver plašākas  iespējas  savstarpējai pieredzes apmaiņai un labās prakses pārņemšanai no partneriem. Pirmā visu dalībnieku tikšanās notika no16. līdz 22.septembrim pie mums- Salaspils PII „Ritenītis”. Šajās dienās sadarbības partneriem bija iespēja iepazīties ne tikai ar mūsu iestādi un tajā ritošo darbu, bet arī apmeklēt Salaspils novada domi, kurā uzzināja  informāciju par Salaspils novadu un tā sabiedriskās dzīves norisēm. Viesus uzņēma domes priekšsēdētājs Raimonds Čudars un Izglītības un kultūras daļas vadītāja Inga Elksne, kura prezentēja Salaspils novada pirmsskolas izglītības struktūru. Tāpat arī tika rasta iespēja apmeklēt PII „Jāņtārpiņš ”, PII „Saulīte”, Saulkalnes PII „Daugaviņa” un PII „Atvasīte”, ļaujot viesiem iepazīt un rast priekšstatu par mūsu valstī esošo izglītības sistēmu, darba stilu, kas ir diezgan atšķirīgs  no dalībvalstīm un padara interesantu pedagogu pieredzes apmaiņu, kā arī savstarpējo sadarbību tālākajā projekta darbības laikā. Liene Zemīte, PII „Ritenītis” vadītājas vietniece metodiskajā darbā

lasīt vairāk

GIF Salaspils_EcoBaltia_175x300

Salaspils

°C
Gaisa spiediens: hPa
Vēja stiprums: m/s
Vēja virziens:
tukšītis

Arhīvs